Végre ismét koptatom az iskolapadot az egyetemen és minden várakozásomat felülmúlni látszik ez az év:
A tantárgyaim szenzációsak és elképesztően élvezem őket. Négy darab tantárgyam van: Studio Production 2, Music Production 2, Work Based Learning és Event Planning and Organisation, mindjárt ki is fejtem, hogy miről szólnak. Talán korábban is írtam már a magyar és a brit felsőoktatás különbségeiről, de a tantárgyaim számánál meg kell állnom kicsit. Míg otthon az egyetemen volt vagy tizenakárhány (többnyire felesleges) tárgyam egy félévben, itt van négy. Megjegyzem, ez nem az egyetem hibája, hanem az oktatási rendszeré. Azt is meg kell említenem, hogy míg otthon a tanárgyak beadandóit egy rövid éjszaka alatt "dobtam" össze, ennek a négy tantárgynak a beadandóira egy hónap sem elég. Ezek az esszék sok kutatást igényelnek, számos könyv és magazin elolvasása szükséges egy-egy témakörhöz, bizony nem elég a google. Valójában ez is lenne az értelme magának a beadandónak, hogy a diák kutasson és tanuljon belőle, csak otthon - legalábbis az én szakomon - ez nem valósult meg, egyszer sem. Jut eszembe: otthon lediplomáztam. Nem érzem, hogy tudásban gazdagabb lennék, mindössze az esszéírásban szerzett rutinomnak veszem hasznát (és annak az egy-két mérnöki tantárgynak, amelyeket volt szerencsém fél évig tanulni, ami nem sok mindenre elég). Azt is megállapítottam, hogy itt a Bolognai rendszer kiválóan működik, míg Magyarországon nem igazán sikerült megérteniük az illetékeseknek, hogy mi a lényege és hogyan kellene beilleszteni ezt a magyar rendszerbe. Mindenképpen hasznos tapasztalat felfedezni a két ország közti különbségeket.
Visszatérve a tantárgyaimra. (Vigyázat! Nyomokban technikai fogalmakat tartalmazhat.)
A Studio Production 2 a zenei felvételek mérnöki oldalát tanítja. Röviden: Szalagos magnó, analóg -, digitális keverő pultok, "controller surface"-ek, eszközök szinkronizálása, mikrofonok profi használata, patchelés és Pro Tools magasfokon. Három különböző stúdióban van az óra: az Einsten, a Control 24 és a Charlie Jones stúdiókban. Az első kettő a bennük lévő keverőről (Amek - Einstein super "E") illetve a "control surface"-ről kapta a nevét, az utóbbi az iskola egykori tanáráról; ebben a stúdióban egy Yamaha DM2000 pult van (annyira gyönyörű).
Music Production 2. Itt bizony a zene művészeti oldalát tanuljuk, hogyan kell különböző stílusokat mixelni, remixelni. Ezen kívül elég nagy hangsúlyt fektetnek a MIDI-re is, bevallom remekül szoktam szórakozni az órai feladatok közben. Tanuljuk a Pro Tools és a Reason mellett a Logic 9-et is idén, egészen szimpatikus egy szoftver, kár hogy nincs Mac-em, mert csak azon fut a nyavalyás - majd lesz. Ebben az országban mindenkinek Mac-je van, csak én rendelkezem windows-os laptoppal. Ez csak azért problémás, mert a suliban az összes teremben és stúdióban is Mac van, az összes tanár Mac-es "shortcut"-okkal tanít és kicsit nehéz átgondolni, hogy akkor most melyik a windowson az option és a command, de most már kezdem megszokni. A beadandó elég izgalmas, egy Bob Marley dalt kell teljesen más stílusra keverni, a sávokat pedig megkaptuk hozzá. Még nem tudom, hogy Pro Tools-szal vagy Logiccal álljak neki, de elég erős érv, hogy Pro Tools-om van a gépemen, bár hangfalam az nincs, úgyhogy így is-úgy is be kell mennem hozzá a suliba. Hángmérnök kollégák: javaslat? :)))
Work Based Learning. Ez annyit takar, amit a címe is sejtet: "munkával tanulás" avagy hatvan óra szakmai gyakorlatot kell eltölteni hangmérnökként egy vagy több cégnél. Hál'Isten én már meg is találtam az egyiket, egy koncertes céget természetesen, már voltam is a héten egy koncerten dolgozni. Most kaptam egy másik lehetőséget is, bár Londonban van, de egy "Recording" stúdió is felajánlotta, hogy egy-két felvételnél ott lehetek, úgyhogy ha sikerül anyagilag megoldani, akkor Londonban is dolgozom majd egy kicsit. Tapasztalatnak mindenképpen jól jönne egy stúdióban is megtanulni otthonosan mozogni, nem csak a koncerteken. Plusz mostanság nagyon elkezdett érdekelni a filmes hangmérnökség is.. :))) Persze az órán olyanokat is tanulunk, hogy hogyan írj hatékony hangmérnök önéletrajzot és hogyan legyél magánvállalkozó, hogyan kell adózni, hogy működik a könyvelés, mik az előnyei és hátrányai. Elég hasznos.
Event Plannig and Organisation. Turnékat szervezünk. Itt Britföldön az a szokás ugyanis, hogy a kisebb zenekaroknál maga a hangmérnök a turné menedzser is egyben. Persze azért a nagy turnék szervezesét is tanuljuk: ki-kicsoda és ki, mit és hogyan csinál pontosan egy nagy turnéban. A beadandó így nem is lehet más, mint egy konkrét hét napos turné megszervezése, megadott összegből. Össze kell állítani a zenekarnak egy ridert (eszközparkkal, cateringgel, szállással, stb.), költségvetést és útitervet. Létező cégek létező árait kell használni hozzá. Izgalmas, na.
Bár pihenni így aztán egyáltalán nem jut időm, mert egy héten négy napot dolgozom a pizzériában, két napot vagyok egyetemen és két napot koncerten. Bizony ez így nyolcra jönne ki, de kedden reggeltől délutánig egyetemen vagyok, délutántól estig/éjszakáig a pizzériában, csütörtökön reggeltől délutánig egyetemen, utána koncerten. Avagy marad mégis egy napom, amikor "nem csinálok semmit" = írhatom a beadandókat. De igazából jó ez nekem. :)))
Oh, és hamarosan indul a livsound.co.uk, ami az én kis hangmérnök blogom lesz, a hangmérnöki tapasztalataimat gyűjtöm majd össze rajta (angolul). :))) Alig várom! :)))